tirsdag 17. desember 2013

Hode/Byste i keramikk

På denne oppgaven kunne vi velge mellom å lage ett hode (som bare er hode og nakke) eller ett byste (som er hode, nakke og toppen av skuldrene). Jeg valgte å lage en byste, og ikke av noen spesiell grunn, men fordi jeg tenkte det kanskje var lettere å få den til å stå på egenhånd da.

Først surret vi bakepapir rundt en stolpe som var skrudd fast til en porøs plate (dette for at den skal tørke nedenfra også) så teipet vi fast en klump avispapir på toppen av stolpen for å få litt tomrom i det som senere kom til å være ett tykt hodet. Hvis leira et for tykk uten tomrom så vil det ta veldig lang tid før den tørker og den kan sprekke i ovnen. 

Til denne oppgaven skulle vi bruke crank-leire, som er en brun og grov leire. Og en viktig del av denne oppgaven var å få proporsjonene til hodet rett. 

På bildet over ser du bysten jeg laget midt i prossessen.

Her er bysten ferdig, men mangler å brennes.

Jeg valgte å bare lage øyehuler istedenfor øyne, hovedsaklig fordi det var enklere og raskere. Alt i alt synes jeg resultatet ble bra, bortsett fra det at øyehulene skulle vært litt mindre og øyenbrynene lengre ned. Også burde jeg fokusert litt på skuldrene å fått de i symmetri med størrelsen på hodet. 

Jeg har dessverre ikke noe bilde av det ferdige resultatet, men når den var ferdigbrent valgte jeg å ikke gjøre noe med den fordi oppgaven gikk ut på å lage noe som gjenspeilet hva vi ønsker å jobbe med og siden mine yrkesplaner ikke kan gjenspeiles på en byste ble det mest rett å bare la den være nøytral, mener jeg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar