torsdag 3. april 2014

Mønsteroppgave

Vi fikk i oppgave å lage to mønster i enten Photoshop og/eller Illustrator. Det ene mønsteret skulle være rolig, mens det andre skulle være livlig, og etter vi hadde laget et livlig og et rolig så skulle vi velge en av dem for så å lage tre versjoner, alle i forskjellige farger.

Når jeg begynte tok jeg først bare ett bilde av en klovne fisk jeg fant som var tegnet, bare for å teste ut teknikken. Etter dette begynte jeg å tegne over ett bilde av en ekte klovne fisk i Photoshop.

Her er klovne fisken jeg tegnet etter.

Og her er resultatet etter tegning i Photoshop.

På bildet over ser du ene fisken jeg tegnet over i Photoshop, men jeg syntes kantene ble litt "rufsete" så da bestemte jeg meg for å tegne den i Illustrator istede, siden der er det en børste som buer seg når du har tegnet så du får fine avrundede og fine kanter.

Resultatet av tegning i Illustrator.

På dette bildet ser du klovne fisken jeg tegnet i Illustrator, og jeg personlig synes denne så mye bedre ut i og med at kantene var finere.

Her er rapport av mitt livlige mønster.

På bildet over ser du rapport av det mønsteret jeg valgte som livlig mønster. 

For å få det til å virke litt livlig brukte jeg fargene gul og lille, som er en komplementær kontrast. Gul fargen i fiskene framhever lilla fargen i bakgrunnen, og omvendt. 

Da jeg skulle begynne med det rolige mønsteret var jeg egentlig ganske bestemt helt fra starten av på at det skulle være en rose. Da jeg hadde funnet ett bilde av en rose jeg ville tegne over så brukte jeg nok en gang Illustrator til å tegne over. 

Her er rosen jeg valgte å tegne etter.

Jeg valgte å tegne omrisset av rosen i Illustrator, men fargelegge den i Photoshop. 
Når jeg hadde tegnet omrisset slettet jeg bilde av rosen jeg hadde tegnet over og kopierte det jeg hadde tegnet og la det over i Photoshop. Så var det bare å begynne og fargelegge. Jeg valgte å fargelegge med gradient tool, for å få fargene til å fade ut lysere, for det ville da se litt mer naturlig ut. 
Her ser du resultatet etter jeg hadde tegnet omriss i Illustrator og fargelagt den i Photoshop med gradient tool. 

Her er en mønster rapport av det ene rolige mønsteret jeg laget.

For å få mønsteret til å virke rolig tok jeg og valgte farger med lite kontraster, i og med at mye kontraster gir en litt livligere følelse. Jeg valgte også litt duse og, det jeg anser som, koselige farger. 


På de to bildene over ser du de to andre mønster rapportene mine på rolig mønster.

Til de to andre mønstrene valgte jeg farger med samme fargetone som den første for å få mønster rapportene til å passe sammen. 

Jeg synes resultatet ble ganske bra, men var mest fornøyd med det rolige mønsteret. Dette fordi jeg synes det hadde litt mer helhet, og det det livlige ble det lagt litt lite tid i. 

2 kommentarer:

  1. Hei, Du er kjempegd i photoshop! kjempebra.
    Liker hvordan du har laget skyggen på rosene i forskjellige farger.
    veldig behagelige å se på :)

    SvarSlett
  2. Du er helt sykt flink på Photoshop, Amanda :)

    SvarSlett