torsdag 19. desember 2013

Toving (oppbevaring)

Vi fikk i oppgave å tove noe med lokk som man kunne oppbevare ting i. Bare for å lære litt hvordan toving fungerer startet vi med å tove baller. Da rullet vi sammen litt ull til en ball, for så å dyppe den i varmt vann med 1/10 grønnsåpe. Så var det bare å rulle den som når man baker boller.

Etter vi hadde laget en ball så skulle vi lage ett sitteunderlag, for å lær teknikken for noe flatt og ikke rundt. Jeg la 4 lag med ull, annenhver loddrett og vannrett, for å få fibrene i ullen til å gå i ett med hverandre. Når den var ferdig tovet og tørket skulle vi nålefilte den. Dette er noe likt brodering.

 På bildet over ser du sitteunderlaget jeg laget. Her er det også ferdig nålefiltet.

Når vi skulle gjøre hovedoppgaven måtte vi først lage 4 skisser med farger og mønster. Når dette var gjort skulle vi lage en mal som det skulle toves rundt. Jeg valgte å lage en veske, som skulle være i hvit ull med naturgrønn nålefilt. Jeg har ingen bilder av det ferdige produktet, men jeg valgte samme mønster som jeg laget på sitteunderlaget. 

Jeg ble selv fornøyd med det ferdige produktet, men jeg burde hatt ulla litt strammere rundt malen når jeg tovet, siden den ble litt større enn malen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar