torsdag 19. desember 2013

Selvportrett med utgangspunkt i et foto

Vi fikk i oppgave å male oss selv etter et svart/hvitt bilde hvor vi hadde et uttrykk (F.eks glad, sint,trist, osv.). Først tok vi et bilde av oss selv, som vi deretter skulle redigere i Photoshop ved å gjøre bildet svart/hvitt for så å legge på et filter, som heter "cutout", hvor vi fikk bestemme hvor mange gråtoner bildet skulle være i.

Jeg har dessverre ikke originalbildet lengre, men på bildet under ser du ihvertfall hvordan bildet var etter jeg hadde brukt "cutout" filteret.
Når vi skulle begynne å male måtte vi først grunne papp platen vi skulle male selve portrettet på. Dette gjorde vi med å male to strøk til sammen, to vannrett og to loddrett, for å unngå at platen skulle bøye seg unødvendig mye.
Når platen var tørr kunne man velge om man ville overføre bildet med blåpapir eller transparent, jeg valgte da blåpapir i og med at det virket som ett lettere alternativ.
Jeg begynte først med den lyseste gråtonen, noe som viste seg å være et dumt valg, siden jeg innså først etter jeg hadde malt alt det i den lyseste at den var for mørk og ble da nødt til og male alt på nytt i en lysere tone.
Her er det ferdige produktet. Må beklage for dårlig bilde, men bedre enn ingenting.

Jeg ble fornøyd med bildet mitt, selv om det kan oppfattes noe dystert. Det var lett å male siden det var få områder som var små, de fleste var veldig store og da ble det ikke så krokete og vanskelig.
Jeg valgte å ikke male bakgrunnen på bildet fordi det rett og slett så ryddigere og bedre ut med hvit bakgrunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar